woensdag 21 maart 2018

Met liefde in ieder steekje!

Het babyquiltje voor Anne-Belle is helemaal klaar! Het heeft wat langer geduurd,
dan eigenlijk de bedoeling was, maar het was ook wel leuk om de toekomstige
eigenares van het quiltje al te kennen, voordat ik het afmaakte. Er ging nu
misschien nog wel meer liefde in ieder steekje zitten, dan er al zat...

Ik ben heel blij met het resultaat van de inspanningen van de afgelopen
5 maanden, want zo lang duurde het, voordat het af was (ik weet het,
ik begon een beetje laat, maar ik wilde de top van de vorige quilt, de
Palampore, eerst klaar hebben).


De kleurtjes zijn zo anders, dan de wat stevigere kleuren, waar ik normaal
gesproken graag mee werk, maar ook wel een heerlijke afwisseling!
Ik heb ze gekozen met mijn dochter en haar wat meer brocante, romantische
smaak in mijn gedachten, en natuurlijk het feit, dat ik oma werd van een
klein, lief meisje.

Het patroon komt uit het onvolprezen, mooie boek van Brigitte Giblin,
"Feathering the Nest 1" en het is de Baby Hexagon Quilt. Ik ben nog
steeds heel blij met de tip van een bevriend quiltster, om dit patroon te
maken, omdat het tijdloos is, niet te kinderachtig, en het quiltje hopelijk
over een paar jaar nog met veel plezier wordt gebruikt.
Ik heb het patroon op een paar punten een beetje veranderd, zoals in
de strook met de verschillende rose blokjes, en in de smalle, grijze
biesjes daarnaast.

Het was bovendien de eerste quilt, waarin ik heel veel heel kleine
hexagonnetjes van 1/2 inch heb genaaid, en ik moet zeggen, dat het
maken van hexagonnetjes naar meer smaakt. Echt leuk om te doen!


Het quiltwerk heb ik machinaal gedaan, zoals ook de bedoeling was (anders
had Anne-Belle inmiddels al gelopen, vrees ik...), en eigenwijs als ik altijd
ben, ben ik daaraan begonnen, voordat ik les heb gehad hierin. Alleen de
allerlaatste rand heb ik na de lessen gequilt. De motieven heb ik zelf
getekend, en dat was heel leuk om te doen. Free-motion zijn die niet
geworden, want ik wilde ze in het centrale deel echt symmetrisch hebben.
Bijna was ik geneigd om tussen de veren en het hexagonmotief, ook nog
een vulpatroon aan te brengen (ik ben wel van intensief quilten ;)), maar ik
heb het niet gedaan, om het quiltje toch meer soepelheid te laten houden.
In het stofje met de bosdieren heb ik rondom de dieren gequilt, en tussen
heel veel bomen, blaadjes en struikjes door, en het effect is zo leuk!
Om alle hexagon-diamanten heen heb ik in-the-ditch gequilt, wat best een
lastig klusje was.
Het allerlastigste klusje (nou, zeg maar gerust klus), was evenwel de schulp-
rand, die ik er absoluut aan wilde hebben. En dan een schulprand zonder
binding! Nu is een schulprand normaal gesproken geen punt, maar een schulp,
waar al batting achter zit.... het motief komt dan eigenlijk aan de verkeerde
kant van de stof. Beetje moeilijk uit te leggen, maar het is eigenlijk vanaf
de verkeerde kant werken. Maar na heel veel gepieker en gepuzzel, en een
hoop rijgwerk is het me gelukt, en ik vind, dat het het quiltje nu net een
extra lieflijke afwerking geeft.

En natuurlijk een label op de achterkant:

Inmiddels is het quiltje met veel liefde gegeven en het is wonderbaarlijk,
hoe mooi het past in het kamertje, terwijl de stofjes al gekocht waren,
voordat het kamertje werd ingericht...
Ik denk, dat Anne-Belle en haar mama er heel blij mee zijn!
Het quiltje is al in gebruik en uitgebreid bewonderd:
Ik heb nog nooit iets gemaakt, waarin zoveel liefde is meegestikt
in ieder steekje, dat snapt iedereen, die dit lieve toetje ziet!




23 opmerkingen:

Quilting Moesje zei

Prachtig zeg ! Erg LIEF ook :o))
de kleine afbeeldingkjes van dichtbij en de kleurtjes ...
en van een afstand net een antieke quilt uit bijvoorbeeld een museum
(vind ik :o)))
Groetjes,
Simone

Marja zei

Daar mag je echt trots op zijn zeg! Wat is dit een mooie leuke quilt geworden, En dan voor t eerst machinaal quilten met zo'n resultaat, prachtig gewoon!

Groet,

Betsy's Quilt Blog zei

Wat is de quilt voor je kleindochter mooi geworden! Een geschenk vol liefde.
En prachtig gemaakt en gequilt.

marianne zei

Het is een BEAUTIE geworden,een heel groot compliment voor je.

Tilly zei

Wat is de quilt prachtig geworden, met zulke mooie details.Dit wordt een erfstuk.

Guusje, zei

Ze is zo mooi geworden. En de stof met de bosdieren is zo mooi erbij. Erg knap vind ik het quiltwerk van je. Fantastisch gewoon.

Grietje vanKempen zei

Ik heb er geen woorden voor.......zo mooi!

quilting Jeannet zei

Het is absoluut een pláátje Ageeth, werkelijk prachtig, ook dat stoere stofje van de rand, enne, graag gedaan hoor ;) Hij staat hier ook nog eens op mijn lijstje, maar of het dan een babyquitje gaat worden, wie weet, ooit.

BezigeBijMirjam zei

Ach Ageeth, wat mooi! Het zijn plaatjes, zowel het quiltje àls jouw kleindochtertje Anne-Belle! En idd, wat kleurt het mooi bij elkaar. Lekker genieten van dit kleine meisje. 🤗

Else zei

Wat een schitterend quiltje heb je gemaakt voor de kleine prinses!! Mooi "with LOVE van Oma" .. Dikke knuffel zwaaizwaai

conny's quilts en creaties zei

Je hebt echt een geweldig erfstuk gemaakt voor je kleindochter, heel erg mooi!

Heleni zei

Wat ontzettend leuk om te lezen hoe je uiteindelijk deze beauty van een quilt hebt gemaakt. Hoe je de schulprand hebt gemaakt is me niet helemaal duidelijk, dat hoeft ook niet hoor, maar zie wel dat het heel goed gelukt is.
Het is een plaatje in het kamertje van Anne-Belle.

Yvonne zei

Ageeth wat heb je weer een topstuk afgeleverd! Wat een schattige quilt!
Maar wat er op ligt is toch wel het allermooiste, wat een pracht van een kleindochter is Anne-Belle!

quiltingmieke zei

Piep wat een plaatje is het geworden meid!!
Supermooi en het past inderdaad prachtig in
Het kamertje
Knuf

KijkDaarIs zei

YES!!!! She love's hexies to !!!!!! ;0))

Wat is het een plaatje geworden..prachtig de kleuren en wat staat het mooi in haar kamertje!
En reuze knap dat je het met de machiene hebt doorgequilt..zo mooi!

En kijk nou dat blije bekkie..daar wordt je zelf toch helemaal blij van !

Ineke zei

Ik kan gewoon niet stoppen om te zeggen dat het een lieflijk prachtig quiltje is geworden voor dit lieve kleine kleindochtertje van jou!
Liefs, Ineke

Pat zei

Your granddaughter definitely approves of her quilt! Look at that sweet, happy smile. And how lovely the quilt looks in her room - the soft colors are perfect!

Phyllis zei

Wat een prachtig quiltje. De zachte kleuren, het patroon en je quiltwerk, fantastisch. Het is dat je schrijft dat je het quilten machinaal gedaan hebt anders had ik het niet gezien. Heb zelf nog steeds een drempel voor dat machinaal quilten dus petje af, verenpatronen etc. , knap hoor. Ook die schulprand, heel knap. Leuk dat het niet een echt kinderlijk quiltje is geworden, dit kan de jongedame in een latere levensfase nog met trots als wandquilt aan de muur hangen.

Dawn zei

Such a beautiful quilt (and baby).
Lovely fabrics, piecing and quilting.
An heirloom quilt!!

ineke zei

Leuk om buiten je comfort zone te werken. En het is een heel mooi resultaat geworden. Mooi gepatcht en heel mooi gequilt. Fijne dagen en groetjes ineke

Judith zei

Hi Ageeth, oh lekker wat een late reactie. Ik lees je blog nu pas. Je kent je dochter erg goed, dat de stoffen die je al had zo perfect passen bij de door haar uitgekozen kleuren. Echt helemaal perfect. Super leuk dat het allemaal zo goed gelukt is, je bent een talent. Knap dat je zo machinaal quilten kunt zonder cursus! Echt chapeaux. Maar het allermooiste....... dat is toch echt je kleindochter! Wat een lief smoeltje! Dat het maar een zondagskind mag wezen. Fijn weekend.

Mrs. Sutherland zei

Héé'l, héél erg mooi, zowel de quilt als de kleine meid. Wat een rijkdom!

Quilt it and Dotty www.quilt-it.nl zei

Jeetje wat ben je druk geweest en mooi mooi mooi!!!!