woensdag 27 september 2017

Broderie perse-feestje met Di Ford

Gisteren was het eindelijk zo ver! De lang gekoesterde wens om eens een
keertje een workshop van Di Ford-Hall bij te wonen werd waarheid!
Ik wilde dit al zo lang, maar nooit kwam het er eens van. Ik ben groot fan
van Di, met haar gevoel voor kleurtjes, haar gebruik van broderie perse
en haar prachtige applicatiequilts. Dus was ik heel blij, dat ik erbij kon
zijn, bij deze workshop, georganiseerd door Petra Prins en haar mede-
werksters, in Zutphen.

Dus was het heel vroeg uit bed, werden er eindeloze files getrotseerd
en gepiekerd over hoe ik door een wegafsluiting in Zuthpen toch ook al
weer bij de winkel moest komen. Maar het was het allemaal waard, deze
reis van ruim 2 uur!

Di Ford is precies, zoals ik me haar door haar quilts had voorgesteld:
creatief, een geduldige lerares, deskundig in appliceren en in de
techniek van het broderie perse, en vooral geweldig origineel in haar
gebruik van kleur en motief in quiltstofjes. En dat is al duidelijk te zien
in deze close-up van ons lesvoorbeeldje:


Uitgangspunt voor deze dag was het nieuwe "Barnsley" panel en
de bijbehorende randstof van Petra Prins en Nel Kooiman.
Heel mooi, en eigenlijk had ik het ook zelf al in huis....
Uiteindelijk ging aan het eind van de dag de bijpassende randstof voor
een smalle rand ook nog mee naar huis, samen met nog een paar
niet-te-weerstane lapjes:

De dag was een feestje! Di legt geduldig uit, hoe je handig kunt knippen,
en waar je op moet letten bij het knippen van broderie perse in
het bijzonder....
 en hoe je hexagonnetjes en sterretjes heel leuk kunt toepassen.

Ondertussen heb ik ook volop inspiratie opgedaan bij de quilts van Di,
die in het prettige, ruime en lichte leslokaal waren opgehangen of gewoon,
zomaar waren neergelegd:

Deze vind ik ook wel heel erg lief en verleidelijk: het nieuwste
patroon-in-wording van Di, met heel originele stofkeuze!


Het gezelschap dames gisteren was ook fijn, en ik heb
een aantal bekende namen van Facebook nu eens "in het echt"
ontmoet, een paar oude bekenden teruggezien en nieuwe, lieve
quiltsters ontmoet, waarmee ik zelfs aan het eind van de dag heel
gezellig heb gegeten, voordat de lange terugreis werd ondernomen.

Ik vond het een heerlijk dagje, en het project zal zeker een vervolg
krijgen, want het nodigt echt uit tot een creatieve eigen invulling.
Eigenwijs als ik ben, heb ik het panel niet in zijn geheel gebruikt,
maar slechts de rand ervan, en dan ook nog in de lengte. Mijn idee
is, om het te vullen met broderie perse-bloemetjes (en meer dingen),
en er een "vlechtmand" bij te appliceren. Maar voorlopig moet
het even op zijn beurt wachten...
(de broderie perse is slechts een ruwe "schets", en moet nog flink
fijner worden uitgewerkt, dus is slechts een idee).
Natuurlijk nog even op de foto samen:
en mijn boeken laten signeren:


Kortom, een dag om nooit te vergeten en nog lang van na te genieten!

Dear Di, when you read this... : It was a pleasure and privilege to
meet you and to attend your class. Hope we can meet again, some day...



26 opmerkingen:

Betsy's Quilt Blog zei

Wat een geweldig leuke dag en wat een bron van inspiratie. Ik kan mij voorstellen dat je daar op kunt teren en ook dat je vol mooie ideeën zit. Ben benieuwd naar het vervolg van je broderie perse! Het is nu al heel mooi!

ineke zei

Oh Ageeth door je blogje was ik weer even terug in het weekend. Je verwoord het zo goed ik heb het ook zo ervaren. Wat een leuk onderdeel heb je gedaan en wat heerlijk om met vriendinnen zo'n heerlijke dag te beleven. Misschien komt ze nog een keer en dan ga ik zeker weer. Wat een lieve, geduldige en creatieve vrouw is die Di hè.
Jij veel succes met je quilt, ik ben volop bezig met mijn quiltje van het weekend. Groetjes ineke

Marianne zei

Wat heb jij een leuke dag gehad!
Volgend weekend ga ik naar Amsterdam voor een workshop. We hebben elkaar op 7 oktober veel te vertellen:)
Tot dan! Groetjes Marianne

Tilly zei

Wat een inspirerende dag is dit geweest voor je.Ben benieuwd naar jou invulling van de workshop
Groetjes Tilly

quilting Jeannet zei

Klinkt als een heerlijke dag Ageeth, en ja, de quilts en de stoffen van Di springen er we echt helemaal uit qua creativiteit en originaliteit, als ik nog aan de Phebe denk, en dat leek nog maar het begin, Ik verheug me al op haar nieuwe stoffenserie in januari.

Ineke zei

Wat een heerlijke geniet en verwen dag heb je gehad. Nu al een prachtig resultaat wat je zo ruw-weg hebt klaar gelegd.
Liefs, Ineke

KijkDaarIs zei

Het waren fijne dagen met heel veel mooi´s..ook al was ik aan het werk..het was zeker de moeite waard1
En ja Di is echt een hele lieve vrouw..en zeer getalenteerd !
Het was leuk je weer te zien...en ook ik ben reuze benieuwd naar jou invulling van de broderie perse
Geniet nog maar lekker na

Phyllis zei

Je zult genoten hebben, dat verbaast me niks, echt iets voor jou. Wij hebben ook genoten afgelopen weekend, Di is niet alleen een fantastische ontwerpster en quilter, maar ook een ditto lesgevende en leuke en lieve vrouw. Nu wat doen met al die inspiratie!

Unknown zei

Wat een prachtig werk echt voor vergevorderde dit moet toch leerzaam en genieten zijn geweest. Knap ook dat alles in needle turn gaat!

christine zei

Hmmm zo niet jaloers ..
Het is prachtig wat je nu al laat zien . Ben zelf ook een groot Di fan.

Marja zei

Leuk verhaal en dito foto's toch een beetje kunnen meegenieten.

Groet,

wilma oud zei

Een droom kwam uit. Wat ben ik blij voor jou dat je bij deze workshop kon zijn. En Di gebruikt inderdaad prachtige kleurcombinaties. Ook fijn dat je weer "bekende" en "nieuwe" quiltsters ontmoet hebt. Heerlijk zo'n dag met gelijkgestemden. Ga lekker nagenieten van je mooie dag. Groetjes Wilma

Debby zei

Wat een lieve vrouw is het, he? Het is weer een inspirerende dag voor jou geweest!

Maria zei

Hey Ageeth, wat leuk om te lezen dat je een geweldige dag hebt gehad. Dat is genieten hé. De boeken heb ik ook maar ik denk dat het voor mij wat te hoog gegrepen is om een quilt van haar hand te maken. Misschien ooit ....
Groetjes, Maria.

quiltingmieke zei

Piep
Hoe zalig klinkt dit,
Ik ontmoette Di dir jaar in Nantes, zo lief!!

Spijtig genoeg lag deze wirkshop te ver weg.. musschien ooit dichterbij?

Knuf

Heleni zei

Dit is een superdag voor je geweest. Di is een vakvrouw. Haar kleur gebruik en composities werken zo inspirerend, daar móét je wat mee doen. Een leuk begin heb je al gemaakt. Veel plezier er mee

Yvonne zei

Ageeth, wat een topjaar is 2017 voor je op quiltgebied. Volgens mij heb je dit jaar aardig wat dingen van je wensenlijstje af kunnen strepen!
Het ziet eruit als een topdag! Fijn dat het aan al je verwachtingen voldeed.

Ann zei

Hoi Ageeth,
Wat moet dit een fijne workshop geweest zijn!
Ik heb ook de boeken van Di dus ik kan me de quilts wel even inbeelden.
Benieuwd naar het vervolg van je BP.
Groetjes,
Ann

Dawn zei

Looks like a lovely day well spent.

شركة المثالية للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
شركة المثالية للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
شركة المثالية للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
شركة المثالية للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Pat zei

So enjoyed reading your post about the workshop with Di - I think we are in the same Facebook group - Quilts Inspired by Di Ford. Love seeing the applique and broderie perse you are working on. Gorgeous fabrics! I will be attending a workshop of Di’s here in the US next month - so excited! We will be appliqueing the new design that features the center red bird...Like you, taking one of Di’s workshops is a long held dream!! Thank you for sharing your class day with us.

quiltingmieke zei

Piep wat prachtig allemaal..
en Di is zo een lieve vrouw.. ik ontmoette haar in Nantes dit jaar.
Ik maak de Sutton Grange, ook met mijn eigen draai hoor..
Knuf

Carin zei

Wat mooi allemaal