woensdag 20 september 2017

De afgelopen weken....

... zijn wij eerst eens even een paar dagen met vakantie geweest, zomaar
met z'n tweetjes, en met Lotus natuurlijk, want die mag altijd mee. Het was
al weer veel te lang geleden, en het komt er vaak niet van, met een eigen
bedrijf. Al was het van korte duur, omdat mijn man de zaak nooit
lang in andere handen wil laten, ook al zijn die nog zo vertrouwd, we
hebben weer enorm genoten van ons mooie, nu bijna vaste plekje aan
het Veluwemeer, met het geweldige uitzicht, ook (en misschien wel
juist) bij dreigende luchten.

Bij de enkele regenbui (gelukkig waren wij net niet vorige week, toen
het vrijwel niet droog was, maar de week ervoor) was het goed toeven
in het mooie huisje, voor ons en voor Lotus, die hier de luxe had van een
hoogpolig karpet, dat zeer werd gewaardeerd.

Tijdens ons verblijf daar hebben wij een dagtocht naar Leeuwarden gemaakt,
zodat ik nog net, voordat het ging sluiten, de expositie "Sits, katoen in bloei"
in het Fries Museum kon bezoeken. En wat was dat genieten!
Van de prachtige motieven in de stoffen, die er na al die jaren nog uitzien,
of ze nieuw zijn; zo sprankelend van kleur.
Je zou het zo willen gebruiken voor een broderie perse-werkje!
Er zijn op de diverse blogs al heel veel foto's geplaatst over deze expositie,
daarom zal ik mijn foto-overzicht kort houden, dus hier alleen nog wat foto's
van wat voor mij de hoogtepunten waren (omdat mijn blog mijn persoonlijke
"naslagwerk" is...):

Meer dan 100 foto's maakte ik, en ik heb ze allemaal netjes opgeslagen op
mijn computer, om nog vaak naar terug te kijken. Wat een vaardigheid hadden
degenen, die deze kleding hebben gemaakt, en geweldig oog voor detail.

Over vaardigheid en oog voor detail gesproken....
net voordat wij met vakantie gingen, bracht ik een bezoek aan de open dag
van webwinkel "Quilt aan Zee" van Marianne Knops. Dit, omdat ik natuurlijk
wel benieuwd was naar de presentatie van de quilts daar, maar vooral, omdat
ik had gelezen, dat Ted Storm daar een expositie had van enkele van haar quilts!
Het gebeurt immers niet zo vaak, dat je de kans krijgt om de quilts van Ted van
heel dichtbij te bewonderen, en dan ook nog eens niet zo heel ver van mijn huis
vandaan.
En tot mijn vreugde was Ted er ook zelf aanwezig, en dat was heel gezellig!
We hebben uitgebreid bijgepraat en koffie gedronken samen, terwijl Ted zo nu
en dan uitleg gaf over haar (handquilt)techniek aan de vele belangstellende
bezoekers.


Ted Storm is wat mij betreft hier in Nederland (en misschien ook wel
ver daar buiten) de allerbeste lesgevende, met een topniveau in
haar quilts. Want uitmuntend quilten en perfectie in alle technieken
gaat bij haar ook nog eens samen met zeer goed les kunnen geven...
Ik vond het een enorm voorrecht om les van haar te hebben gehad,
en deel haar liefde voor applicatiequilts en handmatig werken.

Haar werk zal altijd een groot (maar waarschijnlijk onbereikbaar)
voorbeeld zijn... En ook als mens is Ted zo gezellig!!! We hebben
wat afgelachen tijdens de lessen! Stiekem (alhoewel, stiekem - ze
weet het!) hoop ik op nog een nieuwe class, die ik nog niet heb
gedaan...
Het was ook boffen, dat de quilt, die ik haar mooiste vind, van
heel dichtbij te bewonderen was, "Spring of Desire", waarvan hier
een paar details.
Dat een quilt met zo weinig kleuren, zo veel impact kan hebben!
En dan de quiltsteekjes.....
Onbeschrijfelijk! Klik maar op de foto voor een close-up...
Een quiltster moet toch iets hebben om naar te streven, maar dit zal echt
te hoog gegrepen worden. Genieten is het wel...

Ook de applicatiedetails in de "Nocturnal Garden" zijn perfect, in hun
heldere kleuren op de zwarte ondergrond:

Het was fijn om de quilts weer eens te zien, en vooral ook, omdat ik daar
van Ted hoorde, dat dit (naast het dienen als lesvoorbeelden) de laatste
keer was, dat zij in Nederland te zien waren. Alleen volgend jaar nog
een keertje in Duitsland tijdens de beurs "Nadelwelt" in Karlsruhe,
begin mei volgend jaar. Ik zal eens kijken, of ik daar naar toe kan,
want dat wordt zeker de moeite waard.

Ook de lesvoorbeelden bij deze (web!)winkel waren van hoog niveau,
net als de collectie effen stoffen, die Marianne verkoopt. Prachtig,
en van superkwaliteit. Ik ben helaas vergeten daar nog verder foto's
van te maken, want al met al werd "een uurtje kijken" toch nog
"bijna een dag van huis", vanwege het lange gesprek met Ted, de
kennismaking met Marianne en de onverwachte en heel gezellige
gesprekken, die ik had met mede-quiltsters, die ik tegenkwam.
Maar het was een heerlijk dagje, en ik heb er erg van genoten,
net als van de vakantie en het bezoek aan Leeuwarden.

Of ik zelf nog wat gedaan heb? Natuurlijk wel! Maar daarover meer
in een volgende blogpost, want hij is al weer heel lang geworden...


12 opmerkingen:

BezigeBijMirjam zei

Altijd fijn een kort vakantie. En wat leuk voor je dat jouw uurtje een dagje werd met leuk weerzien, fijne gesprekken en mooie quilts en stoffen.

simone zei

Je hebt toch niet stiekem wat bloemetjes uit de sitsen geknipt.... Wat zijn ze mooi hè? En hele mooie tentoonstelling, ik heb er ook zeer van genoten.

Dawn zei

Looks like a wonderful holiday.
So glad you were able to go the the chintz museum exhibit, your country has such a rich Textile history. Very special.
How lucky Quilters were to see ha d quilting demos by Ted. I saw one of her quilts when it toured the US. Beautiful handwork viewers mistook for machine!
Your hand work is also very beautiful, you can be very proud of your work.
Thank you for sharing!

Yvonne zei

Nou Ageeth...het is waarschijnlijk een combi van de lessen van Ted en jouw talent maar je eigen werk benaderd toch heel dicht het werk van Ted volgens mij! Fijne dagen hadden jullie zo met dat leuke uitstapje en Lotus had het ook goed naar haar zin zo te zien!

ineke zei

Nou dat was wel weer een hele bijzondere vakantie. Fijn dat het zo geslaagd is als het niet zo vaak voorkomt. Zag dat je ook naar Di Ford gaat.
Ik ga dit weekend naar haar in Zutphen. Zullen vast weer mooie verhalen volgen. Veel plezier en groetjes. Ineke

Judith zei

He weer even lekker gelezen. Ted is heel bijzonder, leuk dat je t weer zo gezellig hebt gehad. En die sits tentoonstelling...... fantastisch mooi!

Tilly zei

Dat zijn weer fijne dagen geweest,leuk dat je Ted weer gesproken hebt.
En niet zo bescheiden,je quiltvaardigheden zijn uitmuntend.
Groetjes Tilly

Debby zei

Wat een genietweek is dat geweest!
En ja, Ted, dat is een echte kunstenares en ik ben blij dat ik ook twee cursussen bij haar heb gevolgd!

Ineke zei

Geweldig, wat heerlijk is je week geweest en ook nog even op vakantie, dat is echt genieten. Gezellig geschreven, geniet er zo van.
Liefs, Ineke

Phyllis zei

Dat klinkt bekend, combi eigen bedrijf-korte vakantie. Dussss moet je eruit halen wat er in zit, in die korte tijd, dat heb je zeker gedaan. Die mooie tentoonstellingen, de sitsen daar had ik al meer van gezien en over gelezen, maar Ted nog niet. Wat super dat je dat hebt kunnen zien en lekker hebt kunnen bijkletsen met haar. Heb zelf een aantal cursussen (niet alle) bij haar gedaan,waaronder de applique masterclass met Debby en Marcha destijds, we hebben Ted niet alleen als een fantastische lesgevende mogen ervaren, maar ook als een gezellig en humoristisch mens, top!

Marijke zei

Wat een topdag, heb ook een keer een workshop van Ted gehad en ook mij erg goed bevallen. Leuk dat je haar weer hebt gezien!
Fijne dag,
groetjes van Marijke

quilting Jeannet zei

Wat bijzonder dat je dan eigenlijk nu de laatste keer de quilts van Ted hebt mogen bewonderen, komen ze dan niet meer tentoon gesteld behalve in Duitsland? Fijne vakantie hebben jullie zo samen gehad, en die sitsententoonstelling, prachtig!