donderdag 7 juni 2018

Verliefd op Denver.

Ik had best nog wel wat projecten liggen, daar niet van, en die worden ook
niet vergeten, daarvoor zijn ze veel te mooi en te leuk...
Maar toen ik hoorde, dat deze quilt op patroon zou worden gezet, ben ik als
een blok gevallen! Het was een van de eerste quilts, die ik op mijn Pinterest
plaatste, en ik ben er al jaren helemaal verliefd op.
Het voorwerp van mijn liefde wordt in het patroon de "Denver`quilt" genoemd,
naar het Denver Art Museum, waar de quilt verblijft (maar waar hij slechts 1x
in een expositie te zien was). Toch is het een bij veel quilters bekende quilt,
al was het alleen al door de kenmerkende traandruppel-vormige border in het
midden:

Het origineel van deze quilt is gemaakt in Engeland, als een medallion
bedcover, ergens uit begin 1800, en de maakster ervan is helaas onbekend.
Hij is geheel met de hand geappliceerd, met zijde geborduurd en met de hand
gequilt.
De quilt werd geschonken aan het Denver Art Museum door
mevrouw Amy Stearns Goodell in 1991, een lerares uit Denver, die de quilt vond
tijdens de periode, dat zij les gaf  in Londen. Vervolgens verhuisde zij terug naar
Denver, waar zij de quilt schonk aan het Denver Art Museum, als onderdeel van
haar Neusteter Textile Collection.
Detail van de originele quilt:

Degenen, die mijn blog al een tijdje volgen, zal het niet verbazen, dat
ik ervoor bezweek, toen ik hoorde, dat de Australische ontwerpster
Carolyn Konig toestemming vroeg en kreeg  van het museum, om deze
quilt op patroon te zetten, waarvoor zij een paar dagen samen met de
curator in het museum verbleef.  Zodra (een deel van) het patroon uit-
kwam, heb ik mij opgegeven!

Daarna kwam het heerlijke werk van het selecteren van de stofjes.
Ik wil zo dicht mogelijk bij het origineel blijven en heb in mijn (gelukkig
inmiddels best wel omvangrijke) reproduktie-stofjes-voorraad al een
aardig mooi begin gevonden:
Er zit heel veel bruin, in heel veel verschillende nuances, in deze quilt.
En laat ik nu dol zijn op bruin (waar hoorde ik ooit, dat "bruin geen kleur
is"; voor mij is het de kleur van chocolade!).
De achtergrondstof is een primitive muslin, met "vlekjes" en heel geschikt,
vind ik.
Het was wel even slikken, toen het patroon binnen kwam, want er wordt
geappliceerd op een lap stof van 2.75 meter lang... Dat vergt flink wat
voorbereiding om alles straks mooi symmetrisch te krijgen! Dus met die
voorbereiding ben ik al een paar maanden geleden begonnen.
Daarna konden de eerste "chocolade-druppels" worden voorbereid en op
de lap gespeld.
Gelukkig heb ik een joekel van een lichtbak, en dat is een hele uitkomst
bij deze quilt:
(niet te zien op deze foto is, dat hij ook gedrapeerd over de vloer ligt).

Ook heel grappig is het feit, dat de druppels niet allemaal hetzelfde zijn, dus
niet gemaakt met een mal, maar per stuk. Sommige wat kleiner, andere wat
groter, smaller, boller... uiteindelijk kwam het helemaal goed en paste mijn
voorbereide midden-medaillon keurig netjes in elkaar, zonder openingen,
en dat was een hele opluchting, met 36 x 4 druppels.


 (sorry voor de wat fletse foto, het was net voordat ik naar bed ging 's avonds,
dus met lamplicht, maar ik moest het weten...).

Inmiddels ben ik bezig met de eerste applicatiesteekjes, en heb ik de
middenster voorbereid. Dat appliceren vergt ook wel even een iets
andere techniek dan appliceren op een blokje van een luttel aantal inches
overigens, maar het gaat nu heel goed!

Ik ben helemaal verliefd op "Denver" en verheug me heel erg op de komende
tijd, waarin ik aan hem ga werken. Het zal langzaam gaan, want er zijn nog
2 projecten, waar ik, voor de nodige afwisseling, aan zal gaan werken (en
bovendien is "Denver" geen "portable project", dat gemakkelijk overal mee
naar toe kan ;)). Maar zoals altijd geldt voor mij ook hier weer, dat de reis
belangrijker is dan de eindbestemming!


Ook in de kleuren van deze projecten zit de nodige afwisseling...



29 opmerkingen:

Noa zei

Wat een mooie quilt gaat dat worden
Daar zou ik ook voor zijn gevallen zo mooi

simone zei

Jeetje Ageeth, wat een uitdaging. Maar ondertussen ken ik je goed genoeg om te weten dat het goed komt! Je moet een oneindig geduld hebben.

Else zei

Mooi begin van jou reisje met deze bijzondere quilt. Heel veel plezier met steekjes zetten en lord dat je het deelt. Dikke knuffel zwaaizwaai

Else zei

Lord moet zijn LIEF xx

Yvonne zei

Heerlijk Ageeth om zo voor een quilt te vallen en er dan zo fijn mee aan de slag te gaan en de quilt te zien groeien onder je handen, steekje voor steekje, lapje voor lapje. Het is een pracht!

Annelein zei

Wat een bijzonder verhaal bij een bijzondere quilt... Jullie horen gewoon bij elkaar... Ik hoop de komende maanden jou vorderingen met dit stukje masterpiece hier te volgen...

quilting Jeannet zei

Dat is helemaal aan jou besteed Ageeth, en wat je zegt, de reis is belangrijker dan het eindproduct, maar wat een werk, om dat op zo,n grote lap te maken, dat lijkt me een heel dingetje. Leuk, ik ga je volgen in dit prachtige project.

Heleni zei

Het zal je inderdaad "even" bezighouden, dit schitterende quilt, maar dan heb je wel wat.
Ik vind het zelf ook een heel aantrekkelijk patroon en twijfel al een tijdje of ik de moderne versie zal gaan maken, met uiteraard mijn "eigen" stofkeus. We zullen zien.
In eerste instantie ben ik nu heel benieuwd naar jouw vorderingen.
Heel veel plezier met het maken van dit juweeltje

conny's quilts en creaties zei

Nu al is het geweldig om te lezen hoe je viel voor deze quilt en de voorbereidingen hebt getroffen. Mooi om te zien hoe je er al mee aan het werk bent gegaan, ik ben nu al benieuwd naar je volgende bericht over de Denver Quilt. Veel plezier op je "reis".

christine zei

Het is een gewéldige quilt .ik zelf zou nooit de uitdaging aan gaan ze is zo mooi dat kan ik echt niet. Maar ik zou jouw werk graag volgen. Ben heel benieuwd hoe jij het er van af brengt ik bewonder zo wie zo al jouw werk . Heel veel succes.

Ineke zei

Zo zeg, dat is wel een heel mooie quilt, weet zeker dat je bijna de stof en applicatie stukjes niet kan loslaten en dat je stiekem hoop dat een dag/nacht meer dan 24 uur heeft ;-)
Ik vind het super-knap van je dat je dit project gaat maken, heel veel succes.
Liefs, Ineke
Mijn nieuwe blog is https://inekehube.blogspot.com/

BezigeBijMirjam zei

O Ageeth, dit kan je . Jij kan zo fantastisch mooi werken. Er zullen heel wat uren in gaan zitten, maar daar gaat het niet om. Je kan je liefde voor deze quilt kwijt in elk steekje. Je bent al goed opgeschoten trouwens en het middenstuk past! Heel veel,plezier en succes.🤗

Marja Rijnsburger zei

Ik heb er maar één woord voor Prachtig !!!
Groetjes Marja

Martine zei

Mooie quilt en leuk om je vorderingen te kunnen zien.
Groetjes Martine

Craftluver zei

Geweldig he! Ik heb het patroon van de Harriet de andere versie van deze quilt. Die grote lap is de reden dat je nog in zijn kratje ligt. Maar moet er nodig aan beginnen! Zal hem straks eens te voorschijn toveren! Bedankt voor het zetje en veel plezier met deze prachtige quilt. Hij zal weer super mooi worden onder jouw handen! Mijn blog is op www.craftluv.blogspot.nl . Ik hoop dat je een keertje langs komt!

Annemiek zei

Dit is weer zo een qult die valt in de categorie Challenge! Maar deze uitdaging is jou op het lijf gesneden. Past precies bij je gezien al je vorige applicatiequilts. Veel plezier met je feestje en laat je ons af en toe meegenieten? Fijn weekend

quiltingmieke zei

Piep wat een beauty en lijkt me heerlijk om aan te werken! Ik volg graag het verdere verloop
Knuf

ineke zei

Hoi Ageeth wat heb je weer een schitterend nieuw project uitgekozen.( kende hem niet,m aar gelijk gegoogeld) Lijkt me echt jouw ding en je zal er ongetwijfeld iets heel moois van maken.Zie het hier of op instagram voorbij komen. Veel plezier op deze reis en groetjes. ineke

Marja zei

Echt een Ageeth project. Heel veel plezier met Denver en houdt ons op de hoogte!


Groet,

KijkDaarIs zei

Jeetje Agheet wat een beautie....vol verbazing bekijk ik steeds het patroon..
Alleen al om het op de stof te krijgen..zo groot..
Wat zul je hier van genieten...echt een quilt voor jou...en de kleuren echt prachtig !
Petje af hoor !
Fijne dag

Mrs. Sutherland zei

Wat heerlijk om het proces al bij jou te kunnen zien. We delen de liefde voor deze quilt. Ook bij mij was het liefde op het eerste gezicht! Ik bewaar hem voor als de avonden langer worden, zodat ik er straks ook alle aandacht aan kan schenken.
Succes en veel plezier met de steekjes, Mar

Phyllis zei

Wat een fantastisch nieuw project, helemaal jij! Ik kende de quilt nog niet en ga je graag volgen via dit blog op je reis. Heel bijzonder, veel plezier toegewenst.

Pat zei

How exciting for you to have this quilt started when you have wanted to for so long...sometimes, a particular pattern will speak to you and you know it must be made! Love all the chocolate brown fabrics too. You do such lovely work, this quilt will be stunning when you have completed it...have fun and enjoy the journey.

Tilly zei

Wat een heerlijke uitdaging Ageeth,het begin ziet er al goed uit. Heeft deze quilt ook niet in Quiltmania gestaan?
Ben benieuwd naar je volgende stappen.
Groetjes Tilly

Jocelyn is Canadian Needle Nana zei

How happy you are to have found that pattern! What a wonderful job you are doing with it. It will be beautiful.

Leonie zei

Wat een mooi project!! Veel succes, en plezier natuurlijk!

Floor zei

Prachtig patroon! Vind het heel moedig om daar aan te beginnen, wat een hoop kleine applicaties zijn het, en dan werken met zo'n grote lap!
Lijkt me niet makkelijk, want hoe moet je dat vasthouden.
Wat mij een beetje verbaast zijn die gele stoffen op de foto van je gekozen stofjes. Zie helemaal geen geel in het patroon.
Groetjes,
Floor

Guusje, zei

Prachtig prachtig wat een mooie quilt. Ik had deze post dus inderdaad gemist. Veel plezier met je reis. Ik weet al een mooi kerstcadeau voor mezelf dit jaar.

Lida zei

Wow wat een schitterende quilt! Ik wens je heel veel plezier bij het maken!
Groetjes
Lida