vrijdag 2 februari 2018

Met de machine (???)

Het was vanaf het begin de bedoeling, dat ik het babyquiltje voor Anne-Belle
met de machine zou gaan quilten. Gewoon, vanwege de tijd, die het met de
hand quilten vergt. En ik ben al aan de late kant...
Maar het machinaal quilten is voor mij veel minder comfortabel dan het quilten
met de hand. Geef mij maar een naald en een draad, stilte, en verder niks.
Alleen voordat het quiltje klaar zou zijn, zou mijn kleinkind waarschijnlijk
haar eerste stapjes doen. Dus nu toch maar de hele andere techniek van het
machinaal quilten aan het proberen. Dingen als draadspanning, verzinken van
een transporteur, hoe aan- en af te hechten, en een snorrende machine; het is
allemaal vrij nieuw voor mij. En het zogenaamde "free-motion" quilten is
gewoon doodeng!

Ik kan er nog steeds niet veel van laten zien, want mijn dochter ontgaat niks
op social media, dus hierbij wat heel kleine "tipjes van de sluier".
Ik begon met het tekenen van veren, voor in bepaalde hoeken van de quilt.
Dat is een leuk werkje, en helemaal niet eng!


Het free-motion quilten van deze veren, zo uit de hand op de stof, daar
moet ik dus helemaal nog niet aan denken. Hoe zou ik dat ooit symmetrisch
hetzelfde krijgen in alle hoeken?

Dus gewoon overgenomen met een blauwe stift, en er overheen gequilt.
De rest heb ik veel "in the ditch" gequilt, vooral tussen een heleboel heel
kleine hexagonnetjes. En net buiten de naden, wat ook wel te doen is.
Ik heb geprobeerd te "meanderen" en het bosdierenstofje leende zich mijns
inziens goed voor het quilten rondom de dieren en tussen de kleine blaadjes
van de bomen. Alleen de hoeveelheid werk... valt best nog tegen.


Ik en mijn 27 jaar oude Bernina doen enorm ons best, en hopelijk duurt
het nu niet lang meer. De kekke, witte anti-slip handschoentjes (ik lijk
wel Michael Jackson ;)) zijn ook superhandig!

Dit alles eens overpeinzende (de tijd, die het vergt om met de hand te
quilten, en de grotere snelheid, waarmee machinaal gequilt kan worden)
heeft mij wel doen besluiten om eens wat meer te gaan leren over het
machinaal quilten. Ik denk er niet over, om mijn grote, hand-geappliceerde
quilts als de Palampore met de machine te quilten, maar andere projecten,
zoals echte gebruiksquilts... misschien toch wel! Dan wil ik het uiteraard
wel gelijk heel erg goed leren. Dus toen ik de tip kreeg van een bevriende
quiltster, dat er niet zo heel ver bij mij vandaan een masterclass Machinaal
Quilten zou worden gegeven, heb ik mij opgegeven, en volgende week
gaat het gebeuren! Ik ben heel benieuwd hoe ik zo'n niet-handmatige
techniek ga beleven.
De class gaat worden gegeven door de heel getalenteerde Monique de Canne
en wordt verzorgd door Marianne bij Quilt aan Zee in Ouddorp. Dus met de
juf, de locatie en de verzorging zit het wel goed. Over mijn eerste machine-
ervaringen gaan jullie nog horen.

Ik heb veel lieve reacties gekregen na de geboorte van de kleine Anne-Belle,
waarvoor mijn dank! Het gaat heel goed met haar. Ze was een heel klein
baby'tje, maar doet goed haar best om groter te worden:
(hier kijkt ze naar de Steiff-beer, die deze oma voor haar kocht).

Verder lees ik elke dag een stukje in het (eerste?) boek van
Yvonne van Rijn. Vorige week was ik weer te gast op de jaarlijkse
Bloggers Bee van Yvonne, en daar presenteerde zij vol trots dit boek.
Het is heerlijk om te lezen, en een feest van herkenning voor quilters!
Op haar blog kun je zien, hoe je zelf ook een exemplaar kunt bemachtigen;
een aanrader.


Een fijn weekend allemaal, en binnenkort hier een verslagje van mijn
eerste geklungel met de naaimachine.


21 opmerkingen:

Maria zei

Dag Ageeth,
het is mijn ding ook niet, moet meer uit doen dan wat anders, dus ik hou me bij handwerk. Maar bij jou zal dat wel weer goed komen, denk ik. Geniet nog van je kleindochtertje want ze zijn toch zo snel groot. groetjes, Maria.

Heleni zei

Hartstikke eng de eerste keer quilten met de machine. Maar wat ik kan zien is beslist geen geklungel Ageeth.
Weet je, een cursus is leuk maar je oefent dan op een klein stukje. Een groter quilt is altijd een ander verhaal. Maar ik weet zeker dat je het kunt.
Ik quilt tegenwoordig regelmatig met de machine, omdat mijn handen vaak tegensputteren met handquilting. Eerst had ik ook allerlei bezwaren maar hoe vaker ik het deed, hoe leuker ik het vond.
Veel succes en plezier met quilten.

Dawn zei

Your machine quilting is looking good. Enjoy the workshop. I took classes with Diane Gaudynsky and really enjoyed it. I don't use it often, but it's good to know. You are so right, we can't hand Quilt them all.
Congratulations on your beautiful grand daughter, I'm sure she will,love her quilt.
Enjoy every stitch!

Pat zei

Your sweet granddaughter will treasure each stitch and all the work you have done on her quilt. So many of my friends, including myself, find that our hands are just not working as well as they used to - so more and more quilts are going to the machine. The “Michael Jackson” gloves really do help when moving the quilt around - and if you enjoy a glass of wine, that helps too!

Yvonne zei

Nou Ageeth, voor iemand die voor het eerst 'klungelt' op de machine ziet het er nu al Supermooi uit hoor! Maar ik kan me voorstellen dat een perfectionist als jij altijd gaat voor verbetering. ๐Ÿ˜‰
Fijn dat je plezier beleefd aan mijn boek. Ik me maar zenuwachtig maken....was helemaal niet nodig geweest. Zo leuk dat er zo veel herkenning is door lezers en niet alleen quilters!
Fijn weekend!

Anoniem zei

Knap hoor dat je het aan durft ,wat een heerlijke foto van de kleindochter.

Gr Odette.

quiltingingrid zei

Ageeth, ziet er prima uit hoor.. enne, die 3daagse workshop ga ik in mei doen.. heel benieuwd wat we geleerd krijgen.. ik heb er zin in !! en het boek van Yvonne heb ik ook besteld.. samen met mijn zus ga ik volgend jaar mee op reis !! zo spannend maar ook heel leuk.. we hebben het allebei verdient !!

Marja zei

Nou dat ziet er toch prachtig uit! Benieuwd hoe of dat je de cursus gaat vinden. Ik heb het boek al uit, jammer hoor, heb er echt van genoten.

Veel plezier volgende week!
Groet,

Debby zei

Ik heb je “geklungel” in het echt gezien en dat ziet er goed uit! En kleine Anne- Belle is zo’n klein lief ding, heerlijk!

BezigeBijMirjam zei

Ha Ageeth, jouw proefjes zien er al super uit. Maar nu ik die prachtige quilt van jou in het echt heb gezien met de broderie persรฉ kan ik me voorstellen dat je het nog beter wilt leren. Perfecter. Free motion quilten is niets voor mij. Daarom houd ik het maar bij handquilten. Fijn dat het goed dat met de kleine Anne-Belle. Ik ben nog niet begonnen in Yvonne haar boek, maar ik hoor van anderen dat het heerlijk leest. Fijn weekend!๐Ÿค—

Noa zei

Nou ik vind het super ik durf het niet masr snap je wel ondat het af moet.
Nee die mooie quilt ga je gewoon met de hand doen hihi iedere dag 2 draadjes dan schiet het mooi op
Fijn weekend
Hopelijk heb je gisteren een leuke dag met Debby gehad

quilting Jeannet zei

Het ziet er nu al keurig uit zo netjes langs de figuurtjes zeg, en dat zal na die geweldige workshop alleen nog maar mooier worden. Wat heb je een schattige kleindochter Ageeth, heerlijk, en een echte steifbeer!

Ineke zei

Zo knap van je dat je machinaal quilten zomaar doet. Ik durf het niet. Ik ben me toch een partijtje nieuwsgierig hoe het quiltje wordt!
Succes met de workshop.
Liefs, Ineke

simone zei

Wat een lieffie die kleindochter, ze gaat vast genieten van jouw quilt! Het ziet er heel goed uit, voor zover je ons wat laat zien ๐Ÿ˜œ

sylvia zei

Knap gedaan...ik vind het maar niks met de naaimachine. Met de hand ook niet meer. Dus blijven de tops maar tops. Jullie kleindochter is een prachtige meid! Liefs, Sylvia

Unknown zei

ha Ageeth. Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik heb al 2 masterclasses bij Monique gedaan en in het najaar volgt de 3e. Ik ben erg van het handquilten, maar goed leren machinequilten is een waardevolle toevoeging. Ik vergelijk het met haken en breien. Je kunt dezelfde dingen maken, maar het is toch anders.
De cursusruimte bij Quilt aan Zee is ook erg prettig, met een prachtige tuin. Heel veel plezier.
groetjes, Wilma.B.

Tilly zei

Heel veel plezier toegewenst Ageeth met de cursus, daar ga je geen spijt van krijgen. Als je nu al zo goed met de machine overweg kunt, dan zal het resultaat na de cursus heel goed zijn.
Groetjes Tilly

Betsy's Quilt Blog zei

Wat geeft het machinequilten nu al een prachtig resultaat. Veel meters maken en dan wordt t alleen maar steeds mooier. Veel succes!

Phyllis zei

Wat knap van je dat je de sprong in het diepe (=machine quilten) gewaagd hebt! Ik ben net als jij, meer van het handwerk, maar geloof ook (net als jij) dat zo nu en dan bij een gebruiksquilt machinequilten handig, snel en ook leuk kan zijn, waarom dus niet? Heel veel succes met de workshop, ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Schattig kleindochtertje heb je, dat is vast genieten!

Judith zei

Dapper om te gaan machine quilten, dat is toch echt weer een heel nieuwe manier. Snorrende machientjes, het klinkt altijd zo gezellig, maar niet voor mij. Hoewel ik in het verleden kleding heb gemaakt en mijn ontspanning achter de machine vond is dat niet meer zo. Het is een mooi babytje, nog even en is stukken groter dan de reuze beer. Fijne zondag,

betty prins zei

Wat een lievie die kleine meid; je quilt ziet er nu al goed uit, het kan dus alleen nog masr beter worden..ik verheug mij ook op de cursus, zie je morgen in Ouddorp..