donderdag 4 mei 2017

Terugblik Amersfoort

Het is al weer meer dan een week geleden, dat wij de "Australian - Dutch
Connection" quiltshow in Amersfoort bezochten, maar ondanks, dat er
op heel veel blogs al heel veel foto's hiervan waren te bewonderen, ga ik
er toch ook nog een blogpost aan wijden. Gewoon voor mijzelf, omdat
dit zo'n hoogtepunt was in de laatste weken, waarin er zoveel te beleven
viel voor de quiltsters in Nederland. Deze blogpost ga ik zelf namelijk
vaak even terugkijken... Als je het leuk vindt, gewoon even meekijken!

De expositie, georganiseerd door het team van Petra Prins Patchwork
& Quilting vond plaats in de St. Joriskerk in Amersfoort, en vriendin
en ik besloten dit keer met de trein te gaan (wat voor mijzelf minstens
10 jaar geleden was, gehecht als ik ben aan mijn autootje) en dat was
eigenlijk heel comfortabel.

De kerk op zich is al een bezoek waard, en is een geweldige setting
voor een quiltexpositie.

Maar eerst was er koffie en een weerzien met twee quiltsters, die bij
onze "Amerika-groep" hoorden, een kennismaking met twee andere,
gezellige quiltsters en een weerzien met oude bekenden. Heel gezellig om
je weer te zien, Ineke, en Marianne: nu sta je dus op mijn blog, zoals
beloofd:


Toch zat ik hier eigenlijk al te popelen om de expositie te gaan bekijken,
want de quilts van Di Ford, met stip een van mijn favoriete ontwerpsters
(misschien wel de meest favoriete, denk ik...) had ik nog nooit in het echt
gezien. Ik was zo benieuwd naar haar broderie perse.
Wat een belevenis was het, om ze nu van zo dichtbij te kunnen bewonderen.
Drie rondjes heb ik gelopen langs haar quilts, en telkens was ik weer verrast
door een detail, dat ik eerder niet zag. Haar broderie perse is een diepe buiging
waard, zo mooi... Het was om stil van te worden. Daarom laat ik de foto's
van haar quilts hier zien zonder verdere tekst, want ik denk, dat haar werk voor
zich spreekt; tekst voegt hieraan niets meer toe.

Deze quilt had voor mij een wel overbekend middenblok, want hierin
werd voor de broderie perse ook gebruik gemaakt van het Palampore-panel
van Mary Koval:
Het machinale quiltwerk aan Di's quilts was ook zo fraai gedaan, dat ik
bijna zou overwegen om dit ook te gaan doen... (nog even diep over
nadenken).
De stofverwerking was ook bijzonder smaakvol:

Mijn favoriete quilt van Di Ford was deze, "Wick Hollow". Hoewel ik
helemaal geen "rose meisje" ben en meestal hou van de wat sprekendere,
stevige tinten, maar wel met een "antiek waasje", is dit een quilt als uit een
sprookjesboek, met de beleving van een ballet-voorstelling. Ik zou er zo
aan beginnen! Wie weet...
Die details!!!


Ook de rest van de expositie, het "Dutch" deel ervan was volop genieten,
met de prachtige quilts van Petra Prins.
Van deze vind ik de toile stof in het midden, dat Diana, de godin
van de jacht, voorstelt, geweldig mooi:
Nog meer moois:
Helemaal verliefd ben ik op het middenpaneltje van bovenstaand quiltje!
Die kleuren, en die vogeltjes...

Ook waren er enkele antieke quilts te bewonderen, begrijpelijkerwijze
zorgvuldig in glazen vitrines, zoals deze hexagonnenquilt uit 1840:
en deze chintz-quilt met nog steeds levendige, diepe kleuren:

Meer van deze tijd waren ook nog enkele Irish Circles-quilts, waarbij
ik deze wel heel erg mooi en origineel vond:
 Geen Ierse, maar Hollandse cirkels!

Het is een lang fotoverslag geworden, maar het is dan ook een expositie,
waar ik nog lang van ga nagenieten. En ik hoop, dat zo'n tentoonstelling
misschien nog een keer gaat plaatsvinden in de toekomst en wat zou het
dan geweldig zijn, als Di Ford er zelf bij zou zijn, want dit meisje heeft,
nu meer dan ooit, een workshop van Di hoog op haar verlanglijstje staan...
Nu alle inspiratie maar eens laten bezinken.
Hopelijk zijn jullie ook geinspireerd geraakt!

15 opmerkingen:

Yvonne zei

Deze tentoonstelling was je op het lijf geschreven Ageeth. Ik kan me voorstellen hoe je hebt genoten! En zo leuk om even een mini-reünie te hebben!

conny's quilts en creaties zei

Leuk om weer andere details van deze tentoonstelling te zien. Ik duim voor jou dat die workshop met Di Ford er ooit van komt, groetjes, Conny

quilting Jeannet zei

Ja, ik denk wel dat dat helemaal jou ding was Ageeth, en Di Ford maakt zulke mooie dingen, ik vind haar kleurkeuze ook altijd weer heel erg mooi. Grappig dat jij haar applicatiewerk zo mooi vind, enne, Di Ford komt beslist een keer naar hier, dat weet ik wel zeker.....;)

Ineke zei

Het was ook een prachtige tentoonstelling en gezellig dat het was!!! Zo leuk om je daar te ontmoeten.
Liefs, Ineke

Phyllis zei

Ja, het was super he? Die quilts van Di Ford, daar kan je naar blijven kijken, inderdaad, zoveel details. Lekker nagenieten.

Marry zei

Prachtige foto's heb je gemaakt, helaas kon ik niet gaan en ben er blij mee, ik vind het jammer dat je blijkbaar haar eerdere bezoek aan Nederland gemist hebt? ze was er al eens in 2013 tijdens de jaarlijkse tentoonstelling in Veldhoven, daar hingen toen heel veel quilts van haar uit haar eerste boek ! en ze zat er zelf bij ! moet je maar eens googelen.

ineke zei

Hoi Ageeth, ja ik heb zeker genoten van je verslag met de details en zag zo weer alles voor me. Inspiratie heb ik zeker opgedaan, maar daar had in geen gebrek aan. Bedankt voor het showen van de foto's en wie weet komt ze een keer. Je hebt vast nog wel wat liggen om ondertussen aan te werken. groetjes ineke

Marianne zei

Hoi Ageeth,

Yeah, ik sta op je blog:)
Alle gekheid op een stokje,het was weer supergezellig. Wat hebben we weer lekker gelachen!
Wat quilten betreft hebben we dezelfde smaak, dat maakt dat ik erg geniet van je blog.
We zien elkaar volgende week weer:0

groetjes,
Marianne

Heleni zei

Wat een geweldig verslag Ageeth met fantastische foto's. Mooi in detail gefotografeerd. Het werk van Di is werkelijk fenomenaal.
Ik ben niet in Amersfoort geweest maar heb een goede indruk gekregen joe het er was. Dankje voor de prachtige foto's.
Ik ga maar weer eens verder quilten op mijn eigen eenvoudige manier.....

Lida zei

Prachtige foto's van prachtige quilts! Lekker nagenieten dus! Groetjes
Lida

Unknown zei

Wat ongelofelijk mooi om zo te kunnen apliceren in Broderie Perche echt waanzinnig. Prachtig geschreven met mooie foto's!

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Fantastisch, Ageeth wat een mooi verslag!!!!

Kleine Vingers zei

Wat waren er mooie quilt te zien en ook ik was onder de indruk van de broderie perse en het gebruik van de stoffen. Echt genieten om zulke mooie quilts in het echt te zien.

BezigeBijMirjam zei

Leuke verslagen heb ik weer van je gelezen. Stukje Amish reis en de verslagen van de workshop met Linda in Kerkwerve en jouw bezoek aan de tentoonstelling in Amersfoort. Ik heb er weer van genoten. Zelf was ik aan het reizen. Ook heerlijk natuurlijk.

Phebe and Jane zei

Ja, wat een prachtige tentoonstelling! Ik ben er op vrijdag geweest met de bee. We gaan met de bee 1 van de quilts maken. Ieder voor zich. Dat wordt genieten!