vrijdag 21 april 2017

Lancaster Quiltshow 2017

Zo net voor het weekend het perfecte moment om een verslag, maar
vooral heel veel foto's te plaatsen van ons bezoek aan de
Lancaster Quiltshow 2017, tijdens onze reis naar Amerika. Want
dan kun je er uitgebreid van genieten met een kopje thee of koffie
erbij, of 2 kopjes...

Dit was de Best-In-Show, "Aztec Sunset" van Linda Roy:
Een prachtige quilt, daar niet van, maar niet het hoogtepunt voor
onze groep, tijdens dit bezoek aan de Lancaster Quiltshow.
Dat was toch voor ons ontegenzeggelijk het feit, dat onze reisgenote
Simone de Haan een quilt had ingezonden voor deze show, en tot
onze grote vreugde de eerste prijs behaalde in haar categorie!
Supertrots zijn we op haar!!! En ze mag heel terecht zo trots zijn
op haar prestatie.
Hier showt ze ons haar "It's not easy being green 5", en ik heb hem
heel aandachtig van dichtbij bekeken, en begrijp heel goed, waarom
zij deze prijs zo terecht heeft gewonnen. De stoffen heeft zij zelf
hand-geverfd, en de afwerking is subliem. Hij heeft een onzichtbare
binding, en hangt heel strak, zonder ook maar enigszins te bobbelen;
dik verdiend, Simone!

Maar er waren nog veel meer quilts, waar ik zwaar van onder de
indruk was.
Kijk maar eens mee:
Dit lijkt een foto van een kussentjes-display, maar het is toch echt
helemaal gequilt! Ongelooflijk.... (Silk road sampler van Melissa Sobotka).

Deze is ook zo ontroerend mooi:
Onderstaande quilt in hetzelfde genre, won heel terecht de "Best Wall Quilt
Award":
("Stick with me kid" van Jan Berg-Rezmer). Let op die weerspiegeling
in het water...

We hebben ons echt verbaasd over de kwaliteit van de quilts, die hier
hingen, zo mooi, en zo knap gemaakt. Even een impressie van wat
machinaal gemaakte quilts:
("Moonflower" van Molly Hamilton: Best Original Design Award)
Heel apart en "vernieuwend" met een soort lamellen, die een apart
doorkijkje bieden naar het motief erachter:
Of wat te denken van deze Venetiaans aandoende quilt, met super
oog voor detail?
Als tegenhanger ook prachtige, tijdloos mooie hexagonnen
en al even tijdloos-mooi, traditioneel werk in ecru-rood-groen
en heel knap machinaal quiltwerk.
Een "Mariner's Compass" met doordacht gebruik van de ombre
achtergrondstof:


Maar nu over naar de categorie, die voor mij persoonlijk toch altijd
het meest indrukwekkend is, en die mij zeer na aan het hart ligt,
dus het echte, onvervalste, geduldige handwerk, zowel voor wat
betreft het maken van de top (en dan veel applicaties natuurlijk;
smullen!) als voor wat betreft het handquilt-werk. Al die liefdevolle,
geduldige steekjes van deze quiltsters maken mij nederig; diep
respect heb ik ervoor, dat in een wereld van steeds sneller, steeds
meer in minder tijd,  dus met behulp van steeds meer machines,
er toch nog veel (maar helaas wel minder) quiltsters zijn, die met
zoveel liefde zoveel tijd in deze meesterwerken stoppen.
Het heeft mij eens te meer doen besluiten, dat het niet gaat om
kwantiteit, maar om kwaliteit, en dat ik zelf ook zeker op deze
manier wil blijven quilten.

En als allereerste valt in deze categorie voor mij vooral het werk
van de Duitse Andrea Stracke. Wholecloth quilts maakt zij, en
zijn ze vanaf een afstandje misschien wat minder uitbundig,
de details zijn adembenemend mooi:
De "Best Hand Workmanship Award" ging naar de quilt "My sweet house
with Kirara" van de Japanse Ayako Kawakami.
Meer handquiltwerk, dat je laat beseffen, dat je nog een lange weg
te gaan hebt, voor je ooit dit niveau bereikt (als dat al ooit gaat
gebeuren voor mij...):
(gehele quilt)
(gehele quilt)
(nog een keer het gebruik van een ombre achtergrondstof; mooi!)
Nog een Nederlands succes was er voor Antonia Hering, die voor haar
quilt "Baby Blues" een eerste prijs behaalde in de categorie Hand Quilted Quilts:


Als laatste nog een paar foto's van wat wellicht wel het mooiste patroon
is, dat ik ken, en die ik hier op mijn blog wil bewaren, om nog eens naar
terug te kijken. Ooit ben ik eraan begonnen, en het middenblok wordt echt
heel mooi, en dan komt er dus van alles tussendoor...: de Mountmellick
mysterie, de Palampore (die de vorm van een levenswerk gaat aannemen
inmiddels), maar eigenlijk is deze toch wel met stip de quilt, die ik echt
een keer wil gaan (af)maken. Phebe!!!
Hier in de versie van Chris Sudberry, en machinaal gequilt, maar nog
steeds een indrukwekkende schoonheid, dit ontwerp van Di Ford
(al mis ik wel een heel klein beetje het mannetje en vrouwtje op deze
quilt...).
Supermooi geappliceerd!
De Ohio Stars zijn ook zo leuk!

Ik ga gas geven aan de Palampore, en daarna eens heel goed nadenken,
wat de volgende uitdaging gaat worden...

Iedereen een heel fijn weekend gewenst! Ik heb begrepen, dat het
prachtig quiltweer wordt!

13 opmerkingen:

Yvonne zei

Ja.....zucht....wat hing er veel moois! Als ik dat allemaal zie ben ik zo toe aan een maand mezelf opsluiten in een hutje op de hei of zo.....en lekker quilten!
Fijn weekend!

simone zei

Ik begin helemaal te blozen van je mooie woorden, dankjewel. Ook jouw verhalen en foto's brengen ons weer terug naar de US of A. Wat hebben we het geweldig gehad!

ineke zei

Wat leuk dat je ons zo laat meegenieten. Mooi dat ombre achtergrond heel apart en net als jij val ik toch het meest voor de traditionele, geappliceerde quilts. De laatste quilts die je laat zien.
Fijn weekend ineke

Heleni zei

Oh oh oh wat heb ik genoten van je verslagen Ageeth. Wat een fantastische reis heb je gemaakt en allemachies wat een schitterende quilts heb je gezien. Ik heb ze eens goed bekeken, wat een meesterwerken zijn er bij.
En de winkels waar je geweest bent, ongelooflijk hè. Je hebt een indrukwekkende stapel meegenomen. Leuk om daar straks mee aan de gang te gaan. Dan komen alle herinneringen weer naar boven.
Al eerder dacht ik, ik zie steeds maar geen blogje van Ageeth. Misschien heeft ze nog niet veel tijd om te bloggen. Zie ik toch vanmiddag op fb dat je een blog geschreven hebt. En tot mijn verrassing zag ik er meer van je reis....had ik het toch bijna gemist.
Ik heb genoten van je reisverhalen en beleefde het een beetje mee. Veel plezier met de komende projecten met je nieuwe stoffen.
Groetjes, Heleni

quilting Jeannet zei

Het is weer een geweldig mooi blogje Ageeth, van een supermooie reis, wat heb je veel gezien, en met de Phebe ben ik het helemaal eens, de mooiste quilt van Di in mijn ogen, vooral het middenstuk met de schaapjes, ik heb het patroon hier ook liggen, dus wie weet, ooit.....de hele sfeer van de quilt is gewoon erg mooi, nog steeds. ik kan me voorstellen dat je zo nog lang na geniet!

Unknown zei

Ademloos gekeken wat een kunstenaars en geweldig weergegeven en verwoord. Fijn weekend en lieve quilt groetjes.

Tilly zei

Wat een prachtige quilts laat je zien,dit zijn echte kunstwerken. Bedankt dat je ons weer laat meegenieten.
Groetjes Tilly

Ineke zei

Ik moet het zelf nog even laten bezinken, wat een prachtige quilts. Daar hangt echt meesterwerk op die tentoonstelling, wauw!!!
Fijn weekend Ageeth, hopelijk zien we elkaar woensdag!
Liefs, Ineke

Hermie zei

dankjewel dat je ons mee laat kijken naar de mooie werkstukken

Marja Rijnsburger zei

Prachtig allemaal stuk voor stuk.
Al springt voor mij de "my sweet house" er bovenuit.
Al die verschillende blokken en de rand....een beauty.
Maar dan doe ik de andere te kort.
Het zijn allemaal kunstwerken.
Bedankt voor al je mee geniet foto's.
Fijn weekend.
Groetjes Marja

quiltsathome zei

Erg leuk om het allemaal te zien, die quilt met het vogeltje op die takken vind ik ook zeer mooi om te zien.

Marijke zei

Wat heb je veel moois gezien en... ooo wat mooi gequilt de Phebe...
fijne dag,
groetjes van Marijke

Dawn zei

So glad you enjoyed the show and had a wonderful trip. Thank you for sharing!