donderdag 11 september 2014

De (verschillende) draadjes weer oppakken

Langzaam aan ga ik weer zin krijgen in het handwerk-gebeuren.
Als eerste probeer ik weer iedere dag een half uurtje achter het quiltframe
te handquilten op mijn oude "oefenproject".
Hierbij een onbarmhartige foto van mijn quiltsteekjes, met tegenlicht van
een fel zonnetje genomen, want mijn frame staat in de studioruimte op ons
huis en deze is rondom voorzien van enorme ramen. Wel (te) warm in de
zomer, maar de rest van het jaar perfect licht.

Bovendien ben ik niet lief voor mijzelf, want ik quilt op ecru met donker-
bruin quiltgaren. De rest van de quilt bevat veel donkerbruin, vandaar, en
met meerdere kleuren in een quilt quilten vind ik echt niet zo fraai. Voordeel
is dus wel, dat ik mijn steekjes goed kan zien... Het gaat steeds beter. Ik ben
best wel tevreden over de steeklengte (klein!), maar moet nog meer werken
aan de regelmaat. En ik heb begrepen, dat je dat pas kan bereiken met heeeel
veeeel oefenen...
De schuine lijnen naar 1 kant zijn nu bijna klaar in het middenblok, maar ik
ga ze nog doorsnijden met schuine lijnen vanaf de andere kant, zodat er een
vierkant-raster ontstaat. Alles met 1/4 inch afstand, dus het gaat nog wel
even duren. Maar hierbij neem ik maar een voorbeeld aan Lotus, die het
ook lekker rustig aan doet:





Uiteraard ben ik ook nog bezig met de Mysteriequilt van Di Ford, een
enorme applicatieklus. Maar ik vind appliceren geen straf, integendeel; het blijft
mijn meest geliefde onderdeel van alle quilttechnieken. De hoeken van
deel 3 zitten nu bijna allemaal vast. Ik heb wel de tijd genomen voor deze
hoeken en er extra zorg aan besteed (lees: extra wat blaadjes toegevoegd),
omdat hoeken vaak blikvangers zijn in quilts.

En nu de zomer een beetje op zijn einde loopt (al zou je dat vandaag niet
zeggen, met dit heerlijke weer), heb ik ook weer zin gekregen om de brei-
pennen op te pakken. De bessenpluk-meebrei-sokken zijn nu allebei helemaal
klaar en geweldig leuke nazomer-sokken geworden:
Gelijk maar doorgegaan met het volgende paar sokken, want met de herfst
voor de deur had ik zin in een wolletje met echte herfstkleuren:
Deze prachtige wol vraagt gewoon om een simpel patroontje, dus ik brei
hier in het zgn. "vanilla-latte"-patroon, wat inhoudt 1 nld. 6 r - 2 av en 1 nld
alleen maar r en dit afwisselen. Bijkomend voordeel van zo'n simpel patroon
is, dat je er ook gemakkelijk bij kunt t.v.-kijken.

Als laatste ben ik ook begonnen met een nieuw borduurwerkje, waarvan ik
het patroon van een lieve vriendin heb gekregen, en het borduurlinnen heb
gewonnen via een give-away bij een blogster. Ik borduur het niet in de
originele kleuren, maar geef er mijn eigen draai aan en hoop daarmee een
wat meer primitieve "old-look" country-achtige uitstraling te krijgen.
Je ziet, ik ben weer lekker bezig! Maar dit komt vooral, omdat ik erg
geinspireerd raak van al het moois, dat ik via het bloggen en op
Facebook tegenkom, dus ook dat mag ik graag doen, al moet ik ervoor
waken, dat daarin niet te veel tijd gaat zitten...
Een heel mooi, zonnig weekend gewenst!


28 opmerkingen:

quilting Jeannet zei

Mooie dingen laat je zien Ageeth, ik vind je sokken prachtig, zowel de bessenpluk als de andere, van een toverbol als ik het goed zie, leuk patroon ook. En inderdaad , nu met de herfst in aantocht en de inspiratie overal komt de zin toch vanzelf weer als die al weg was.

Yvonne zei

Wat een schattig borduurtje waar je aan bent begonnen en volgens mij gaat het de goede kant op met je inspiratie. Prachtige fijne steekjes en die sokken......helemaal leuk en vast heerlijk warm!
Fijn om te lezen dat je weer zo lekker bezig bent tussen alle drukke bedrijven door!

betty prins zei

Fijn dat je weer wat zin krijgt in handwerken, ik begrijp best dat de drukte van alle dag (hier ook een bekend fenomeen) je opslokt en er dan weinig inspiratie is, ondanks alle mooie dingen die voorbij komt.
Doe het rustig en alleen als jij er zin in hebt, wat je maakt is prachtig!!

Ineke zei

Hoi Ageeth, je hebt leuke projecten waar je mee bezig bent en je sokken zien er geweldig uit!

Liefs, Ineke

Berna zei

Fijn dat de zin weer een beetje terug komt. Menigeen zou jaloers zijn op zulke fijne quiltsteekjes. Heel mooi, en je andere projecten ook. Veel plezier met wat je omhanden hebt.

Heleni zei

Gelukkig dat je weer zin krijgt in handwerken. Zo'n dip hebben we allemaal af en toe last.
Wat een prachtig quiltwerk gaat het worden Ageeth. Kost inderdaad veel tijd maar dan heb je ook wat. Je sokken zijn ook geweldig.

ineke zei

Hoi Ageeth, mmm herkenbaar. Fijn dat je zin weer terug is. Je steekjes zien er mooi uit. Appliceren is ook mijn liefste ding en daar geldt ook veel oefenen. Je mysteryquilt ziet er ook erg mooi uit en leuk dat je er wat van jezelf aan toevoegt. Fijne avond ineke

carina zei

Ha gezellig je bent er weer. Oef wst mooi je steekjes daar zijn mijn grote steken echt vreselijk bij! Bijzonder knap.
En wat leuk je gewonnen borduurpatroon ben benieuwd hoe het in jouw kleuren gaat worden. Nou nogmaals leuk als e weer wat laat zien....

Judith zei

Mooie steekjes hoor, ik kan t niet zo klein! Net als al je werk ziet t er gelikt uit!

Anoniem zei

Zo'n dip is niet leuk vooral niet als je zulke mooie hebt liggen die je graag af zou zien. Jouw werk is prachtig Ageeth ! De winter is gelukkig lang, lekker bezig zijn is het motto. Succes met alles. Groetjes Joke van der Hulst

Unknown zei

Wat mooi gequilt Ageeth echt mooie kleine steekjes en wat een leuke vrolijke sokken. Voorlopig heb je weer wat te doen. groet Petra

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Ik miste je de laatste tijd, maar wist niet of je gewoon even geen zin had of dat er iets aan de hand is?
Maar je bent gelukkig weer met van alles bezig en dat is weer zo leuk om te zien!.
Mooie dingen maak je en och die sokken komen al snel van pas hoor.
Heel veel groetjes
Wietske

marion zei

wat een mooie sokken, ik ga dat latte patroon proberen in een volgend paar. eens zoeken hoe ik dat nu het beste kan opslaan........

je borduurtje wordt prachtig veel plezier ermee

Phebe and Jane zei

Leuk dat je weer zin krijgt in handwerken! Dat gaat vaak met ups en downs. Bij mij wel tenminste.
Die sokken zijn fantastisch. Sokken breien heb ik nog nooit gedaan.
Groetjes,
Marian

sylvia zei

hallo Ageeth, fijn voor je dat je weer aan de hobby bent!! Bij mij komt er nog niet veel uit mijn handen, teveel andere dingen vragen om aandacht! Maar goed, dat komt wel weer! Wat wordt Daan al een hele peuter, lekker ventje!!
dag meis, liefs, Syl

Ieke78 zei

Welcome back in handwerkzin-land! En hoe?!? Je gaat als een speer met alles. Je quiltsteekjes zijn al net zo ieniemienie als die van mams. Ik ga komende zomer toch ook maar de cursus Amish Quilting doen (als ik tenminste niks breek dit keer)

Else zei

Fijn dat je weer lekker aan het handwerken bent! Je sokken zijn LEUK geworden en meteen maar door met nieuwe top. Oh dat quilten doe ik je niet na super en je borduurtje wordt vast ook een snoepie. Fijn weekend knuffel van mij

Tilly zei

Hoi Ageeth, wat fijn dat je er weer zin in hebt. En mooie projecten heb je onder handen. Je sokken vind ik helemaal super, knap hoor. groetjes Tilly

Nancy zei

Your quilting is just fantastic.

Babette zei

Wat een mooie dingen laat je weer zien! Ik vind de kleuren van de bruin-rode quilt echt prachtig en wat een leuke fussy-cut rondjes!!

Groetjes Babette.

Marijke zei

Leuk je oefenstuk en applicatie en ja het borduurwerk!
fijn weekend,
groetjes van Marijke

Phyllis zei

Jeetje, wat een prachtige steekjes! Het is goed te zien dat je weer zin hebt in het handwerken, ik zie allemaal mooie projecten. Geniet ervan!

Patricia zei

Fijn de freubelzin weer terug is hé.
Natuurlijk ben ik weg van je sokken,zo leuk.En die herfstkleuren zijn heel mooi.
Dat borduurpatroon is erg leuk, heb hem ook al eens gemaakt en opgehangen want de tekst klopt helemaal.:-)
Groetjes en een fijne zondag

Merian zei

Je bent lekker bezig met van alles.
Hoe meer je doorquilt hoe beter dat het gaat!! Ik merk het ook met mijn mandjes quilt!
groetjes Merian

jolanda zei

Wat wordt jouw quiltwerk prachtig!! Heel netjes hoor.
Je bent weer lekker aan het handwerken geslagen zie ik. Leuk ook je borduurwerk. Ik denk dat nu je eenmaal weer met alles bezig bent, je er vast wel steeds meer zin in krijgt. ;-)

Debby zei

Je hebt er weer zin in,zo te zien!

Enne, de lat niet te hoog leggen voor jezelf. Wat je maakt is prachtig!

Groetjes Debby

quiltsathome zei

Ik heb weer even lekker zitten bijlezen op je blog.
En wat je maakt is zó mooi !!
Heel herkenbaar dat het soms frustrerend is als anderen zo snel gaan en je zelf helaas niet zo snel gaat/ lijkt te gaan vanwege allerlei redenen. Soms is het dan ook wel goed om niet te veel op alle blogs te kijken en gewoon je eigen tempo aan te houden want dat is ook goed !

Carin zei

Leuk jouw borduurwerk en die sokken zijn enig !
Je quiltstukken mogen er ook zijn, wat is die eerste mooi met al die stengels.