woensdag 20 november 2013

Steekjes

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een handquiltframe,
om precies te zijn een Grace EZ3, tweedehands gekocht, en ik ben
er erg blij mee, want er is moeilijk aan te komen.


Ik had er de ruimte voor, sinds de bovenste etage van ons huis nagenoeg
leeg is nu oudste dochter niet meer thuis woont. Dat is ook wel nodig,
want het is een lang gevaarte, zeker in maximale lengte neergezet.
Het leek mij zo handig, je quilt altijd "klaar-om-te-quilten", altijd op
de goede spanning, het "zo-aan-kunnen-schuiven"-gevoel en vooral
ook het niet meer hoeven te dubbelen, wat de steeds ouder wordende
knietjes zeker fijn zullen vinden.
Maar... het valt nog best heel erg tegen.

Het eerste obstakel was, dat de quilt, die ik als "oefenproject" heb
benoemd, al gedubbeld was. Daar heb ik enige tijd over nagedacht en
uiteindelijk heb ik de middelste buis weggehaald, zodat ik nu maar
2 van de 3 buizen gebruik. Het opspannen ging toen best makkelijk.
De quilt, die ik echt wil gaan handquilten, ligt er al jaren op te
wachten, en is mij best dierbaar. Heel veel steekjes eraan zijn gezet
tijdens de ziekte en het overlijden van mijn lieve pap, nu al weer
meer dan 3,5 jaar geleden. Bovendien was het een leuk, gezamenlijk
project van onze quiltclub, waaraan ik zulke dierbare herinneringen
heb. Helaas is deze club door degene, die hem in het leven had
geroepen, ook weer opgeheven, maar gelukkig heb ik nog wel
fijn en inspirerend contact met enkele van de leden.
Kijk, hier zie je hem van dichterbij:


En na enige aarzeling, ben ik nu dus begonnen met het handquilten.
En oef... wat valt dat tegen, zeg! Kon ik nu dus echt in veel richtingen
quilten, het op een frame quilten is dus duidelijk andere koek. Ik ga
redelijk van rechts naar links, van boven naar beneden en andersom,
maar van links naar rechts, dat is echt moeilijk....
Een ander punt, dat ik echt heel moeilijk vind, ook zonder frame,
is het regelmatig krijgen van mijn steeklengtes. Maar ik zet door, want
ik wil het heel erg graag, en opgeven is een woord, dat in mijn woorden-
boek niet voorkomt. Dus ik probeer elke dag nu een half uur te hand-
quilten. Ik weet, dat dat niet echt opschiet, maar het is een begin.
Als eerste om de applicaties heen, dat is veel gemanoeuvreer in alle
richtingen:


De basis voor dit patroon is van Lori Smith, een patchworkquilt met de
naam "Remeniscence", het middenblok heb ik veranderd naar een motief
uit "Birds of a Feather" van de dames Blackbird Design, en ik heb randen
toegevoegd naar eigen ontwerp, met elementen uit het middenblok.

En om dit handquilt-leed een beetje te verzachten, zet ik daarna wat
heerlijk makkelijke kruissteekjes aan mijn merklapje, dat al lekker
opschiet:


Ik wil het graag voor de december-maand af hebben, want ik vind,
dat het wel iets Kerst-achtigs heeft, zo met die hertjes.
En als je het mooi vindt, hou mijn blog dan maar even in de gaten,
want ik wil het patroontje op mijn beurt ook weer doorgeven, als
ik het klaar heb, zodat iemand anders het (misschien ook nog op
tijd voor Kerst) kan borduren en er net zoveel plezier aan kan
beleven als ik!

33 opmerkingen:

carina zei

Wat een prachtige quilt, en helemaal omdat je naar eigen inzicht deze hebt verzonnen! Heerlijk plekje zo voor het raam, en wat lijkt me dat zalig dat je niet hoeft te dubbelen. Mijn red home is zover... Ik hik er vreselijk tegen aan. Je borduurwerk errruuug mooi hoor en al zover dst je de kerst wel gaat halen. Nice day groeten

Rennie zei

Hai, dat lijkt me inderdaad geen gemakkelijk klusje. Het is wat je schrijft dat van links naar rechts quilten zal best moeilijk zijn. Ik ken je goed genoeg om te weten dat je niet gaat opgeven en die quilt is het zeker waard. Je borduurtje is schattig. Al zo Kersterig. Is Lotus dan bij je als je hoog en droog boven zit te quilten?

Marjolein zei

hallo Ageeth, dapper hoor, op zo'n quiltframe! Maar als opgeven niet in jouw vocabulaire voorkomt, komt het wel goed: doordouwer.........;)
Lief borduur, is inderdaad lekker om even te ontspannen! Ik brei dan!!
liefs, Syl ( op laptop van Marjolein waar ik op haar baby ben aan het zitten.........haha)

Guusje, zei

Knap hoor dat je toch doorzet met dit raam. Het is idd erg groot maar het leek mij eerlijk gezegd ook mega handig, niet te denken dat je idd niet links en rechtsom kunt draaien met een quilt. De quilt die erop zit vind ik erg mooi net als het borduurwerk.

conny's quilts en creaties zei

Wat een mooie quilt! Handig hoor dat je steeds zo kunt aanschuiven. Ik heb me al vaak afgevraagd hoe het werkt om te handquilten (in alle richtingen) op zo'n frame (ik heb de machine variant van Meeuws) Je steekjes zullen steeds regelmatiger worden als je het veel doet hoor, gewoon volhouden en niet meteen te klein willen werken. Het borduurtje is ook erg leuk.

marion zei

je hebt een goed verslag gkregen van je quiltframe, dank je wel en natuurlijk houd ik je blog in de gaten..veel te leuk

ineke zei

Zo dat is inderdaad groot en ik an me voorstellen dat dit even oefenen is. Maar dat zal jou best wel lukken. Een mooie quilt ligt en wat je laat zien is erg mooi. Leuk borduurwerkje. Succes ermee ineke

Nathalie zei

Van links naar rechts kun je volgens mij alleen met duimquilten doen, daar heb je een speciale vingerhoed voor nodig van Ted Storm. Ik heb er een, maar... ook dat is weer een hele techniek op zich!

Sis Voorn zei

Mooie quilt ! Het niet kunnen draaien tijdens het doorquilten lijkt me echt een uitdaging....

Phebe and Jane zei

Oei, het lijkt mij heel moeilijk om zo te quilten. Knap dat je doorzet.
Wat een leuk idee van jou om het patroon weer door te geven. Als iedereen dat doet zwerft het misschien nog jaren door het land.
Groetjes,
Marian

Marjan zei

Prachtig quiltframe! Zal vast een hoop oefening vergen, maar dat komt zeker goed. Geweldig mooie quilt! Net als je borduurtje: prachtig.

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Ja dat handwerkje is echt voor de kerst en het wordt ontzettend leuk!
je hebt het zo af.
groetjes
Wietske

bep zei

Leuk dat borduurtje en volgens mij heb je daar een eersterangsplekje om te quilten, leuk hoor lekker naar buiten kijken onder je werk en je quilt is prachtig,
Bep

quilting Jeannet zei

Dat moet wel een heel inspirerende club zijn geweest als daar zo,n mooie quilt uit is voortgekomen, ik vind hem echt prachtig! Dat gaat jou vast lukken Ageeth, en wat je zegt, wel heel fijn als het zomaar voor het grijpen staat.

Anoniem zei

Prachtige quilt op dat frame. Tja, ik ben zelf ook pas begonnen met doorpitten, dus ik snap jou wel een beetje, maar zover als jij ben ik nog lang niet. Mooi borduurwerkje en succes met het doorpitten. Groetjes Wilma

Unknown zei

Ageeth wat een prachtige quilt, vooral de kleuren maken hem zo warm.
En ja ... oefening baart kunst, je kan altijd als het frame toch niet zo fijn is als dat je had verwacht, weer terug naar je quiltring.
Gaat alles goed met Daan ???

Ageeth tot ziens.
warme groet Petra

Unknown zei

Ageeth wat een prachtige quilt, vooral de kleuren maken hem zo warm.
En ja ... oefening baart kunst, je kan altijd als het frame toch niet zo fijn is als dat je had verwacht, weer terug naar je quiltring.
Gaat alles goed met Daan ???

Ageeth tot ziens.
warme groet Petra

Patricia zei

Een mooi quilt met bijzondere herinneringen. Succes met het doorquilten, het ziet er moeilijk uit maar het gaat je vast lukken.
Groetjes Patricia

Marijke zei

Het ziet er prachtig uit en als er eens een steek wat minder is kan je later echt zien dat het handwerk is. Maar.... jou kennende zullen de steekjes wel prachtig zijn perfectioniste hihi!
Lieve groetjes van Marijke

Yvonne zei

Wat knap dag je zo volhardend door zet! Lijkt me best moeilijk om onder de knie te krijgen maar dat is alle begin nietwaar? Het is een beauty hoor, verdiend het om afgemaakt te worden. Succes! En een mooi borduurtje maak je!

Monica zei

Leuk hoor zo'n quiltframe, succes met het doorquilten, het gaat er mooi uit zien. En lekker genieten met die kleine Daan hè

Supergoof zei

Wat is de quilt beeldschoon!
Zucht,....
Dankjewel voor je verhaaltje!

Annelein zei

Wat een prachtige quilt! Knap hoor dat je dat kunt in zo'n frame. Bij mij draait de ring altijd alle kanten op...

Je borduurwerkje wordt ook al zo'n plaatje...

En de vloer... prachtig... ben dol op die zwart/wit combi...*Ü*...

Lida zei

Dan zul je dus echt een duimquilt hoedje aan moeten schaffen, even een paar lesjes en je kunt ook makkelijk van links naar rechts quilten! Maar het is wel een gaaf gezicht dat mooie rek en die schitterende quilt!
Ook je borduurwerk wordt prachtig, hoop dat het je lukt om het op tijd af te krijgen!
Groetjes
Lida

Naaidooz zei

Ik heb een beetje een vreemde vraag, maar hoeveel patroonbladen zitten er in het boek van Di Ford?
Ik heb er twee en volgens mij zijn er een paar kwijt.
Alvast bedankt.
Ik lees je blog altijd en vindt haar erg leuk!!
Groetjes,
Femke

jolanda zei

Wauwwwww Ageeth... wat is dit een mooie quilt!!! Ik vind hem echt práchtig! Zo'n quiltframe leek mij ook altijd wel heel handig, maar ik had nog nooit zo nagedacht over het feit dat je dan toch zit met het 'van links naar rechts quilten'. Jeetje, dat lijkt me wel heel moelijk. Dat zou me denk ik nooit lukken.
Je merklapje vind ik ook al zo mooi!! Het past ook zo goed bij elkaar die 2 dingen hé?

Debby zei

Het is en blijft een bejoetie van een quilt! Enne, die steekjes zien er erg regelmatig uit dus dat wordt vast mooi! Ik zit ook weer in de borduurstand, kan het niet laten.

Groetjes Debby

Hennie zei

Je quilt wordt wordt echt prachtig en elke dag een half uurtje is volgens mij een heel goed idee en als het lekker gaat quilt je ongemerkt wel langer tenminste zo gaat dat bij mij vaak wel.
Wat een leuk borduurwerkje heb je onderhanden ! ! !

Fijn weekend Hennie.

Phyllis zei

Wat een mooi quiltframe, maar dat ziet er heel heftig uit. Inderdaad, dat alle richtingen uit kunnen quilten is het eerste waar ik aan dacht toen ik dit zag. Ik heb dat nooit onder de knie gekregen (2 quiltcursussen gevolgd, waarvan 1 bij Ted Storm), ik kan (in een frame of ring) alleen maar naar me toe quilten. Vind het dan ook heel knap dat je zo doorzet! En.... prachtige quilt!

Tilly zei

Wat een mooie quilt Ageeth, het handquilten is echt iets van oefening baart kunst, ben zelf bezig met DJ en het valt niet mee om gelijkmatige steekjes te krijgen.
Gewoon doorzetten lukt je vast en gefeliciteerd met het mooie quiltraam. groetjes Tilly

bilalpress zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Else zei

Schitterend frame en een SUPER quilt, Lekker dat je nu meter kan maken. En af een toe een steekje borduren voor de afwisseling helemaal top. Fijne week, knuffel Else

Merian zei

Wat een mooie quilt is dat geworden.
En een schitterend frame.
Succes er mee!!
groetjes Merian